Att vara bostadsrättsägare
Att bo i bostadsrätt innebär ett gemensamt ansvar. Som medlem i föreningen har du inte bara rätten till en bostad i föreningens hus utan du har även skyldigheter mot föreningen och övriga medlemmar.

Ordningsregler
Styrelsens uppgift är att ta hand om den löpande förvaltningen av föreningen och verkställa de beslut som föreningsstämman fattar. I den löpande förvaltningen ingår också trivsel- och ordningsfrågorna. Det innebär att styrelsen har ansvaret för att det är ordning och reda både i och utanför huset. Alla boende i föreningen har skyldighet att rätta sig efter reglerna för trivsel och ordning.
I stadgarna kan du ta reda på ansvarsfördelningen mellan föreningen och medlem. Du bör notera att du som medlem inte äger din lägenhet, utan har köpt nyttjanderätten. Grundregeln är att föreningen svarar för husets yttre och för reparationer och underhåll i de gemensamma utrymmena medan du som enskild medlem ansvarar för det som finns invändigt i lägenheten. Det betyder till exempel att fönstren målas utvändigt av föreningen men invändigt av dig som medlem. För hyresgäster gäller till exempel att avhängda innerdörrar inte får förvaras i vinds- eller källarförråd då det finns risk för att de kan fuktskadas
För vem gäller reglerna
Trivsel- och ordningsreglerna gäller inte bara för dig som bostadsrättshavare utan även för familjemedlemmar, inneboende, andrahandshyresgäster, gäster eller hantverkare som utför arbete åt dig i lägenheten. Om föreningen har egna hyresgäster gäller reglerna även dem.
Vad händer om trivsel- och ordningsreglerna inte följs
Om trivsel- och ordningsreglerna inte följs kan styrelsen i allvarligare fall ifrågasätta om du ska få bo kvar. Förseelser som är av liten betydelse för föreningen och övriga medlemmar kan inte leda till uppsägning. Styrelsen måste först uppmana den som bryter mot reglerna att följa dessa.
Därefter och om medlemmen eller hyresgästen trots uppmaningen inte följer reglerna kan det bli fråga om uppsägning.
Har du frågor över något som tas upp i dessa regler är du alltid välkommen att kontakta styrelsen. Om du vill lämna ett meddelande tillstyrelsen kan du göra detta via brevlådan i entrén eller via e-post: info@brfsystern6.se.
Ekonomisk- och teknisk förvaltning
Fastighetsskötsel utförs av fastighetsförvaltare som föreningen har avtal med. Föreningen har valt Nabo AB för att tillhandahålla dessa tjänster. För hyresgäster gäller felanmälan enligt lapp uppsatt i porten – bostadsrättshavare har ingen sådan service.
Kontaktinfo: Nabo AB ring 010-288 00 27 eller mejla info@nabo.se
Felanmälan lämnas på telefon: 010-288 00 26 (vardagar kl. 07:00–11:00) eller via hemsidan https://nabo.se/felanmalan
Akuta fel vardagar: Akut jour efter 07.00-16.00 ring 010-288 00 26.
För jour efter arbetstid: Vid skada som måste åtgärdas innan nästkommande arbetsdag kan Jouren kontaktas. Telefonnummer hittar du på anslagstavlan i entrén. Varje Jour utryckning debiteras (observera höga kostnader).
Trasig tvättmaskin i tvättstuga, och andra fel i fastigheten ska du anmäla till fastighetsförvaltaren. Informera gärna styrelsen om gjord anmälan och sätt gärna upp en lapp om felet så att andra medlemmar kan få kännedom om det.